Blog o grach planszowych i współczesnej kulturze >>
Autor: AM76.pl
Gry planszowe są projektowane w taki sposób, aby angażować graczy w różne sposoby. Istnieją różne mechanizmy psychologiczne i socjologiczne, które mogą być wykorzystywane w grach planszowych.
Mechanizmy społeczne
Wszystkie te mechanizmy społeczne mogą być wykorzystywane w grach planszowych, aby zwiększyć zaangażowanie graczy i uczynić grę bardziej emocjonującą.
Efekt flow
Efekt flow to stan umysłu, w którym osoba jest całkowicie skupiona na wykonywaniu zadania i odczuwa w tym czasie przyjemność oraz satysfakcję. W grach planszowych efekt flow może być osiągnięty poprzez zapewnienie odpowiedniego poziomu wyzwań i umiejętności gracza. Oto kilka sposobów, w jaki działają te czynniki:
Poziom wyzwań - Gra planszowa powinna oferować odpowiedni poziom wyzwań, który będzie zrównoważony z umiejętnościami gracza. Jeśli gra jest zbyt łatwa, gracz szybko się zniechęci i straci zainteresowanie. Z drugiej strony, jeśli gra jest zbyt trudna, gracz może się poczuć przytłoczony i zniechęcony. Optymalny poziom wyzwań powinien być dostosowany do umiejętności każdego gracza, tak aby był on w stanie osiągnąć sukcesy i jednocześnie czuł się wyzwany.
Umiejętności gracza - Gra planszowa powinna uwzględniać umiejętności gracza, takie jak myślenie strategiczne, spostrzegawczość, szybkość reakcji itp. Jeśli gracz ma szansę wykorzystać swoje umiejętności, zwiększa to szanse na osiągnięcie efektu flow.
Przyjemność z gry - Gra planszowa powinna być interesująca i angażująca. Przyjemność z gry może być wynikiem dobrze zaprojektowanego tematu gry, ciekawych elementów gry (np. pięknej grafiki), lub udziału w interaktywnych zdarzeniach.
Utrzymywanie kontroli - Gracz powinien czuć się na bieżąco z grą i mieć poczucie kontroli nad sytuacją. Oznacza to, że gracz powinien mieć świadomość, że podejmuje decyzje i może wpłynąć na przebieg gry.
Jeśli gra planszowa spełnia powyższe kryteria, istnieje większe prawdopodobieństwo, że gracz osiągnie efekt flow, co może prowadzić do zwiększenia zaangażowania i satysfakcji z gry.
Mechanizmy biologiczne
Podczas grania w gry planszowe zachodzą różne zjawiska biologiczne i chemiczne u graczy. Oto kilka przykładów:
Te i wiele innych zjawisk biologicznych i chemicznych zachodzą u graczy gier planszowych. Granie w gry planszowe może wpływać na rozwój poznawczy, emocjonalny i społeczny graczy, co sprawia, że gry planszowe są nie tylko rozrywką, ale również narzędziem edukacyjnym i terapeutycznym.
Chemia mózgowa
Dopamina i kortyzol to dwa z wielu neuroprzekaźników, czyli substancji chemicznych, które przekazują informacje między neuronami w mózgu. Podczas gry planszowej może dojść do wydzielania tych i innych neuroprzekaźników, co wpływa na zachowanie i samopoczucie graczy.
Dopamina jest uwalniana w mózgu w reakcji na nagrodę lub wzmocnienie, takie jak wygrana w grze planszowej lub rozwiązanie trudnego zadania. Uwalnianie dopaminy może wpłynąć na poczucie przyjemności i satysfakcji, co z kolei może motywować graczy do dalszej gry i dalszych osiągnięć.
Kortyzol jest hormonem stresu, który jest uwalniany w reakcji na sytuacje stresowe, takie jak rywalizacja w grze planszowej lub podejmowanie trudnych decyzji. Uwalnianie kortyzolu może wpłynąć na odczuwanie napięcia i lęku, co z kolei może wpłynąć na podejmowanie decyzji i ogólne samopoczucie graczy.
Oprócz dopaminy i kortyzolu, podczas gry planszowej może dojść do wydzielania innych substancji chemicznych, takich jak endorfiny (które wpływają na odczuwanie bólu i zmniejszają jego intensywność) czy serotonina (która wpływa na nastrój i senność). Wszystkie te substancje chemiczne i ich interakcje wpływają na zachowanie i samopoczucie graczy podczas gry planszowej.