Premiera: 03.10.2024Walka o los ludzkości wydaje się nie mieć końca. Bohaterowie i bohaterki, nie zważając na ogromne zmęczenie dotychczasowymi potyczkami, znowu ruszają do walki. Aby mieć jakiekolwiek szanse na zwycięst...
Premier 11.10.2024
Świętuj okrągłą rocznicę wydania najlepszej gry familijnej!
Odśwież swój egzemplarz kultowej gry dzięki wyjątkowym wagonikom kolekcjonerskim, które zastąpią pociągi we Wsiąść do Pociągu: USA lub pocią...
Premiera: 18.10.2024
Nieznana strona Marsa
Rozegraj przygodę na lawowych równinach Północy albo wyżynnych regionach Południa! Terraformacja Marsa: Utopia i Cimmeria oferuje dwa zupełnie nowe spojrzenia na Czerwoną Plane...
jeden z parametrów charakteryzujących gry planszowe. Określa on wzajemne oddziaływanie na siebie graczy i ich posunięć, jest miarą "towarzyskości" rozgrywki. W przypadku gier o dużej interakcji każde posunięcie zmienia plany innych graczy. W przypadku gier o skrajnie małej interakcji każdy z graczy "układa swój pasjans". Pomimo subiektywnego charakteru, zależącego od indywidualnych odczuć istnieją sposoby na różnicowanie interakcji poprzez stosowanie różnych mechanik. Licytacja, gra o sumie zerowej, kooperacja - to najczęściej stosowane czynniki, mające na celu zwiększenie interakcji. W przypadku nadmiernej interakcji w grach o sumie zerowej, bądź też w przypadku niedojrzałych graczy mamy do czynienia z interakcją negatywną, powodującą frustrację i niszczącą przyjemność rozgrywki. Jest to jeden z zarzutów stawianych np. Cytadeli. Interakcja negatywna oznacza bezpośrednie niszczenie zasobów innych graczy. Dotyczy najczęściej gier wojennych. Przykłady gier o wysokiej interakcji:
Cytadela
Bang!
Bohnhanza
Przykłady gier o niskiej (subiektywnie) lub ukrytej interakcji:
Książęta Florencji
Puerto Rico
Caylus
Interesujące WWW dla graczy gier planszowych
Opinia gracza gier planszowych
Dobble
Genialna gra imprezowa i rodzinna zarazem, oryginalny pomysł i znakomite wykonanie, moja recenzja na...