Mechaniki gier planszowych - lista >>
1. Zarządzanie ręką (Hand Management)
2. Odmienne zdolności graczy (Variable Player Powers)
3. Rzucanie kostką (Dice Rolling)
4. Kooperacja (Cooperative Game)
5. Zbieranie zestawów (Set Collection)
6. Wybieranie kart (Card Drafting)
7. Wariant solo (Solo / Solitaire Game)
8. Plansza modułowa (Modular Board)
9. Układanie kafli/kafelków (Tile Placement)
10. Przewaga w obszarze (Area Majority / Influence)
11. Budowanie puli zasobów (Deck, Bag, and Pool Building)
13. Punkty akcji (Action Points)
14. Gra zespołowa (Team-Based Game)
15. Rozmieszczanie robotników (Worker Placement)
16. Opowiadanie / narracja (Storytelling)
17. Równoczesny Wybór Akcji (Simultaneous Action Selection)
18. Zmienny start (Variable Set-up)
19. Zarządzanie losem (Push Your Luck)
20. Bonusy na koniec gry (End Game Bonuses)
21. Ruch po polach (Grid Movement)
22. Budowanie wzorców (Pattern Building)
23. Odgrywanie ról (Role Playing)
24. Scenariusz / Misja / Kampania (Scenario / Mission / Campaign Game)
25. Eliminacja gracza (Player Elimination)
26. Zapamiętywanie (Memory)
27. Ruch z punktu do punktu (Point to Point Movement)
28. Ruch obszarowy (Area Movement)
29. Rozpoznawanie wzorców (Pattern Recognition)
30. Budowanie sieci i tras (Network and Route Building)
31. Heksy (Hexagon Grid)
32. Wyścigi (Race)
33. Dochód (Income)
34. Kontrakty (Contracts)
35. Handel (Trading)
36. Wydarzenia (Events)
37. Kolejka akcji (Action Queue)
38. Licytacja (Auction/Bidding)
39. Głosowanie (Voting)
40. Rzuć / Obróć i ruszaj (Roll / Spin and Move)
41. Limity komunikacji (Communication Limits)
42. Kampania (Campaign / Battle Card Driven)
43. Odbiór i dostawa (Pick-up and Deliver)
44. Siatka kwadratowa (Square Grid)
45. Rozstrzyganie konfliktów kartami (Card Play Conflict Resolution)
46. Budowa talii (Deck Construction)
47. Dobieranie (Drafting)
48. Papier i ołówek (Paper-and-Pencil)
49. Zmienna kolejność faz (Variable Phase Order)
50. Śledzenie ruchu (Track Movement)
51. Dedukcja (Deduction)
52. Obstawianie i blefowanie (Betting and Bluffing)
53. Rozmieszczenie pracowników, różne typy pracowników (Worker Placement, Different Worker Types)
54. Kolejność tury: progresywna (Turn Order: Progressive)
55. Kolejność tury: przejęcie pierwszeństwa (Turn Order: Claim Action)
56. Ukryte role (Hidden Roles)
57. Drzewo technologi (Tech Trees / Tech Tracks)
58. Pokrycie siatki (Grid Coverage)
59. Opóźniony zakup (Delayed Purchase)
60. Ogrodzenie (Enclosure)
61. Punkty zwycięstwa jako zasób (Victory Points as a Resource)
62. Czas rzeczywisty (Real-Time)
63. Rozbudowa mapy (Map Addition)
64. Aktorstwo (Acting)
65. Gra zdrajców (Traitor Game)
66. Dopasowanie prędkości (Speed Matching)
67. Zwiększanie wartość niewybranych zasobów (Increase Value of Unchosen Resources)
68. Narracja / Paragrafy (Narrative Choice / Paragraph)
69. Symulacja (Simulation)
70. Planowanie akcji (Action Drafting)
71. Odzyskiwanie akcji (Action Retrieval)
72. Oznakowania (Tags)
73. Punkty ruchu (Movement Points)
74. Sprawdzanie statystyk (Stat Check Resolution)
75. Kolejność tury: oparta na statystyce (Turn Order: Stat-Based)
76. Warstwy (Layering)
77. Znajomości (Connections)
78. Rynek (Market)
79. Tajna jednostka (Secret Unit Deployment)
80. Zdolności raz na grę (Once-Per-Game Abilities)
81. Karty wielokrotnego użytku (Multi-Use Cards)
82. Gorący ziemniak (Hot Potato)
83. Rondel (Rondel)
84. Rozmieszczenie robotników z robotnikami z kości (Worker Placement with Dice Workers)
85. Rysowanie linii (Line Drawing)
86. Negocjacja (Negotiation)
87. Linia wzroku (Line of Sight)
88. Tor czasu (Time Track)
89. Półkooperacyjna (Semi-Cooperative Game)
90. Zmienione ścianki kości (Die Icon Resolution)
91. Własność (Ownership)
92. Bingo (Bingo)
93. Kontynuowanie fabuły (Legacy Game)
94. Przetaczanie i blokowanie (Re-rolling and Locking)
95. Śledzenie (Follow)
96. Przerwania (Interrupts)
97. Inwestycja (Investment)
98. Nagłe zakończenie (Sudden Death Ending)
99. Akcja/Wydarzenie (Action/Event)
100. Ukryte punkty zwycięstwa (Hidden Victory Points)
101. Zniekształcenie mapy (Map Deformation)
102. Punkty i czyszczenie (Score-and-Reset Game)
103. Karty dowodzenia (Command Cards)
104. Spekulacja (Commodity Speculation)
105. Zakończenie finału (Finale Ending)
106. Ukryty ruch (Hidden Movement)
107. Role z asymetrycznymi informacjami (Roles with Asymmetric Information)
108. Przydzielanie oddziałów (Force Commitment)
109. Zbieranie lew (Trick-taking)
110. Zegar akcji (Action Timer)
111. Papier-kamień-nożyczki (Rock-Paper-Scissors)
112. Pożyczki (Loans)
113. Ukierunkowane wskazówki (Targeted Clues)
114. Sojusze (Alliances)
115. Król wzgórza (King of the Hill)
116. Zasób do przeniesienia (Resource to Move)
117. Złap lidera (Catch the Leader)
118. Magazynowanie (Stock Holding)
119. Mapa złożona (Multiple Maps)
120. Dopasowanie (Matching)
121. Poruszanie po talii (Move Through Deck)
122. Łączenie (Chaining)
123. Stronniczość (Bias)
124. Przeciąganie liny (Tug of War)
125. Meldowanie (dla kart) (Melding and Splaying)
126. Aukcja: holenderska (Auction: Dutch)
127. Kolejność tury: aukcje (Turn Order: Auction)
128. Ruch w trzech wymiarach (Three Dimensional Movement)
129. Automatyczny przyrost zasobów (Automatic Resource Growth)
130. Układanie i równoważenie (Stacking and Balancing)
131. Ja dzielę, ty wybierasz (I Cut, You Choose)
132. Kolejność tury: kolejność ról (Turn Order: Role Order)
133. Łapówkarstwo (Bribery)
134. Przechwytywanie statyczne (Static Capture)
135. Żeton przewagi (Advantage Token)
136. Przesuń/Pchnij (Slide/Push)
137. Najwyższa i najniższa punktacja (Highest-Lowest Scoring)
138. Losowa produkcja (Random Production)
139. Wybów zamówienia (Selection Order Bid)
140. Pstrykanie (Flicking)
141. Pojedynczy przegrany (Single Loser Game)
142. Przegraj turę (Lose a Turn)
143. Kolejność tury: wyznaczona przez pasowanie (Turn Order: Pass Order)
144. Redukcja mapy (Map Reduction)
145. Aukcja: oferta zapieczętowana (Auction: licytacja w ukryciu)
146. Mankala (Mancala)
147. Krytyczne trafienie (Critical Hits and Failures)
148. Zaprogramowany ruch (Programmed Movement)
149. Kawałki jako mapa (Pieces as Map)
150. Licytacja ograniczona (Constrained Bidding)
151. Przewidywalna stawka (Predictive Bid)
152. Zabij i ukradnij (Kill Steal)
153. Impuls obszarowy (Area-Impulse)
154. Sędzia gracza (Player Judge)
155. Przemieszczanie zgodnie ze wzorem (Pattern Movement)
156. Fizyczne usunięcie (Physical Removal)
157. Wspinaczka (Ladder Climbing)
158. Szablon ruchu (Movement Template)
159. Śpiewanie (Singing)
160. Sześcienna wieża (Cube Tower)
161. Ruch względny (Relative Movement)
162. Strefa kontroli (Zone of Control)
163. Pytania i odpowiedzi (Questions and Answers)
164. Poruszanie wielu jednostek (Moving Multiple Units)
165. Rozkazy (Ordering)
166. Multiakcje (Multiple-Lot Auction)
167. Zakończenie w czasie rzeczywistym (Elapsed Real Time Ending)
168. Aukcja: raz podczas tury (Auction: Once Around)
169. Aukcja: Licytacja do spasowania (Auction: Turn Order Until Pass)
170. Sąsiedztwo (Neighbor Scope)
171. Rysowanie (Drawing)
172. Kompensata za Aukcję (Auction Compensation)
173. System Chit-Pull (Chit-Pull System)
174. Aukcja holenderska: Priorytet (Auction: Dutch Priority)
175. Pomiar ruchu (Measurement Movement)
176. Pisanie podczas gry (Crayon Rail System)
177. Żeton akcji przekazanej (Passed Action Token)
178. Aukcje (Auction: English)
179. Oferty / zakłady (Bids As Wagers)
180. Kolejność tury: losowa (Turn Order: Random)
181. Kolejka Zasobów (Resource Queue)
182. Aukcja: stałe progi licytowania (Auction: Fixed Placement)
183. (Spelling)
184. Liczniki zamówień (Order Counters)
185. Zamknięta aukcja ekonomiczna (Closed Economy Auction)